E L MEU CURRÍCULUM En aquest document trobarà idees i instruccions que poden ser útils a l'hora d'escriure el seu currículum vitae per adreçar-lo a una empresa, i alguns exemples que us guiaran en els continguts. Un bon currículum, complementat amb la carta de presentació, és una eina molt important per presentar la vostra candidatura a un lloc de treball en una empresa del vostre sector (autocandidatura), i per respondre a un anunci d'oferta de feina. Després de la publicació d'una oferta laboral, la primera notícia que rep una empresa d'una persona candidata és la carta de presentació i el currículum. El currículum és un document "viu" que convé adaptar en funció del que demani l'oferta de treball per la qual s'opta. Conté la informació personal, formativa i professional necessària sobre la persona candidata, on es destaca tot allò positiu i valuós del nostre perfil professional. L'objectiu del currículum és obtenir una entrevista personal. Les estadístiques mostren que el 75% de les candidatures són descartades pel currículum abans d'arribar a la fase de l'entrevista, de manera que el currículum es converteix en l'eina publicitària de qui busca una ocupació i, per tant, és un document molt important que s'ha de cuidar especialment. CONTINGUT DEL CURRÍCULUM L'estructura bàsica d'un currículum vitae és comuna a tots els formats, les diferències es troben en l'ordenació dels elements que el componen: Dades personals: el nom, els cognoms, l'adreça, el telèfon (sobretot el mòbil) i l'adreça electrònica. En aquest apartat es poden incloure, però no és imprescindible segons els casos, el lloc i data de naixement, la nacionalitat i el DNI. El currículum ­ pàg. 1 Formació acadèmica: ha de contenir les dates de la formació acadèmica acabada i reconeguda oficialment. Prioritzar la darrera formació i, en la mesura del possible, evitar indicar formació més antiga que s'entén necessària per obtenir una titulació de nivell superior (per exemple, ESO i Batxillerat si la darrera formació és un Grau). Informar del nom del centre on es va cursar i l'any. Altra formació: a més dels estudis reglats i reconeguts oficialment, és possible que s'hagin cursat cursos complementaris. Si és així, cal especificar-los, indicar el centre, les hores i l'any que es van fer. Afegir la informació més recent que tingui a veure amb l'objectiu professional i relacionada amb el lloc de treball al qual es presenta. D'aquesta manera, si s'ha fet formació relacionada amb les seves aficions (per exemple curs d'aeromodelisme) i que no té res a veure amb l'objectiu professional, no cal posar-ho. Idiomes: cal indicar l' idioma i el nivell aconseguit. Indicar, si es té certificat, el centre i l'any al qual es va obtenir. Informàtica: relacionar els programes i aplicacions informàtiques així com el nivell de coneixement (usuari, mitjà, avançat, superior). És important incloure els coneixements informàtics més comuns (tot i que sembli obvi) i els específics. No incloure programes que restin obsolets. Experiència professional: ha de proporcionar informació sobre: Empreses i sectors en els quals s'ha treballat anteriorment. Funcions i responsabilitats assumides. Període de temps en què s'ha treballat en cadascuna d'aquestes. És interessant que destaqueu especialment en aquest apartat aquella experiència que és rellevant per a l'oferta laboral a la qual us presenteu. Altres dades d'interès: no és un apartat obligatori, però es pot especificar informació que no s'ha inclòs en un altre apartat. Es poden especificar diferents aspectes que poden reforçar definitivament el currículum professional (carnet de conduir, disponibilitat horària, carnets professionals, referències, aficions, capacitacions personals, etc.) CONSELLS PER REDACTAR UN BON CURRÍCULUM A continuació es relacionen una sèrie de regles bàsiques i pràctiques que us seran d'ajuda a l'hora de redactar: No feu servir dues paraules per a allò que es pot dir en una: exemple, NO escriviu "La meva funció com a cap de manteniment,..." ESCRIVIU "Cap de manteniment. Funcions,...". No ha d'ocupar més de dos fulls i no s'ha d'escriure per les dues cares. El currículum ­ pàg. 2 No escriviu frases inútils que no aporten res a la vostra candidatura. Exemple: NO escriviu "Quan vaig arribar no hi havia un pla de manteniment preventiu i vaig haver d'ocupar-me del seu desenvolupament i implantació" ESCRIVIU "Desenvolupament i implementació del pla de manteniment preventiu". Eviteu frases fetes i redundants. Exemple: NO escriviu "Vull posar al seu coneixement...". Expresseu una idea en cada frase i utilitzeu paraules, frases i paràgrafs curts. Reflectiu en el currículum que compliu les exigències del lloc de treball. De la mateixa manera que no hi ha dues persones iguals, tampoc hi ha dues empreses iguals i encara menys dos llocs de treball iguals, per tant el vostre currículum haurà de reflectir les diferències. Caldrà posar més èmfasi en aquelles característiques que teniu i que us fan especialment apte per al lloc de treball. Altres punts que cal tenir en compte: Utilitzar paper de bona qualitat. Utilitzar marges amples i apartats ben diferenciats. Adaptar-lo a cada lloc de treball. Redactar de manera concisa, breu i clara. Acompanyar-lo amb una carta de presentació, si és possible. Destacar el número o números de telèfon en els quals us puguin localitzar. Ressaltar les competències que més s'ajustin al lloc ofert. No posar CURRÍCULUM VITAE a la part superior. No posar la fotografia, si no us la demanen explícitament. No posar l'estat civil, si no us els demanen explícitament. No posar tots els cursos i seminaris als quals heu assistit. Indiqueu només els més significatius i rellevants per a l'oferta. No posar les aficions si no tenen relació amb el lloc de treball. No incloure l'expedient acadèmic, excepte si us el demanen explícitament. No fer referències a terceres persones. No signar-lo. PERSONALITZAR EL CURRÍCULUM No hi ha un model únic de currículum. Perquè el vostre currículum sigui efectiu, adapteu-lo per a cada oferta tenint en compte la vostra trajectòria formativa i professional en relació als detalls de l'oferta de treball a la qual opteu. Es pot canviar l'ordre dels blocs o apartats, sí així es pensa que s'aconseguirà més eficàcia en el currículum. Per exemple, podeu posar l'experiència abans que la formació, en el cas en què es consideri que per a un determinat lloc de treball la vostra experiència és més important que els estudis realitzats. El currículum ­ pàg. 3 Us presentem a continuació quatre tipus de currículum, per tal que trieu el que millor s'adapta a la vostra situació actual, pensant sempre en el lloc de treball al qual es vol accedir. 1. Cronològic ascendent: si es té poca experiència, ordeneu les dates per ordre cronològic, de manera que destaqui l'evolució positiva. 2. Cronològic descendent: ordeneu les dates començant per la més recent fins a la primera, si la vostra experiència és llarga o si es vol trobar feina en allò que heu realitzat recentment. 3. Funcional: ordeneu les dades del currículum en funció de les àrees professionals si heu treballat en dos sectors o més que semblin diferents o que no tinguin una clara relació entre ells. 4. Europeu: especialment indicat si es vol sol·licitar una feina a la Unió Europea. CURRÍCULUM CRONOLÒGIC L'esquema general és el següent: Dades personals Nom i cognoms Data i lloc de naixement DNI Adreça (localitat i codi postal) Telèfons (fix i mòbil) Adreça de correu electrònic Fotografia (opcional) Formació Formació acadèmica Titulació (indicar-hi només el nivell més alt) Centre Data Nombre d'hores Breu enumeració de temes, assignatures o mòduls Coneixements informàtics Idiomes Experiència professional Lloc i activitat desenvolupada Empresa Data (inici i final) Responsabilitats, funcions i tasques El currículum ­ pàg. 4 Dades d'interès (competències transversals, disponibilitat geogràfica, carnet de conduir, etc.) Exemple de currículum amb dades figurades Dades personals Joana Maiol Espí Data i lloc de naixement: 23 de març de 1984 DNI: 54589612A Adreça: c. Lamarca, 34, 1r 2a, 08490 Cornellà de Llobregat Telèfon: 935 555 555 Adreça electrònica: joanamaiolespi@aaaaaa.net Formació Formació acadèmica · 2002 Tècnica en gestió administrativa. IES Pau Casals (Barcelona) · 2003 Comptabilitat informatitzada (320 h, amb pràctiques). Contaplus, comptabilització d'assentaments, IVA, balanç de sumes i saldos, llistats comptables, immobilitzat, provisions, tancament de l'exercici. Coneixements informàtics: usuari habitual d'Office de Microsoft (Word, Excel, Acces, Power Point). Idiomes · Català: nivell C · Anglès: First Certificate (2003). Estada a Londres, juny - agost 2003 Experiència professional 2004: auxiliar comptable. Telepunt, empresa de publicitat (90 h de pràctiques) Tasques: gestió d'assentaments, balanç de sumes i saldos, llistats comptables Ag. 2003 ­ set. 2004: auxiliar administrativa. Planning Immobiliària Dins el Departament de Comptabilitat: introducció de dades, control de factures i atenció telefònica. Dades d'interès Alta disponibilitat per a l'aprenentatge Resolutiva, capacitat d'organització Disponibilitat horària i geogràfica Carnet de conduir El currículum ­ pàg. 5 CURRÍCULUM FUNCIONAL L'esquema general és el següent: Dades personals Nom i cognoms Data i lloc de naixement DNI Adreça (localitat i codi postal) Telèfons (fix i mòbil) Adreça de correu electrònic Fotografia (opcional) Ocupació sol·licitada (objectiu laboral) Formació Titulació Cursos i seminaris Coneixements informàtics Idiomes Experiència professional en (per sector d'activitat) Lloc i activitat desenvolupada Empresa Període Responsabilitats, funcions i tasques Exemple de currículum amb dades figurades, no reals. Dades personals Cognoms i nom: Capdevila Marcos, Rosa DNI: 49 365 247 J Adreça: c. Les Flors de Maig, 25, 1r ­ 2a Barcelona Telèfon: 93 488 32 25 A/e : rocam@hhhhhh.com Ocupació sol·licitada, GOVERNANTA D'HOTEL Formació acadèmica · 1970 Certificat d'Estudis Primaris Formació complementària · 1987 Curs de venedor de comerç al detall (200 h) CIFO La Violeta · 1981 Curs de carnisseria xarcuteria (300 h) Gremi de Carnissers · 1980 Curs de governanta de hostaleria (500 h) CIFO La Violeta Experiència professional Hostaleria Cambrera de pisos a l'Hotel Ciutat de Roses, des de abril de 1978 fins a octubre de 1978. Funcions: endreça i neteja d'habitacions i neteja general dels espais comuns. El currículum ­ pàg. 6 Ajudanta de cuina al restaurant Les Gavines des de desembre de 1978 fins a setembre de 1982. Funcions: preparació de tapes i plats combinats, neteja i preparació de fruites i verdures. Neteja i manteniment de la cuina. Cuinera al restaurant Mar Blau, del novembre de 1985 al setembre de 1988. Funcions: elaboració de plats de peix, carn, caça, pasta... Neteja d'eines i de la cuina. Governanta d'hostaleria a l'Hotel Los Galgos, des de desembre de 1993 fins a febrer de 1995. Funcions: distribució de la feina diària, torns, horaris i vacances. Supervisió de la feina. Revisió de les habitacions quant a neteja i ordre. Inventari del material mobiliari, minibar, etc. Governanta d'hostaleria a l'Hotel Los Galgos des de desembre de 1996 fins a l'actualitat. Comercial Dependenta de carnisseria/xarcuteria al Centre Comercial Polígon Sud de l'octubre de 1982 al setembre de 1985. Funcions: desfer i desossar peces de carn i preparació per a la seva venda. Elaboració de productes carnis: hamburgueses, farcits, precuinats. Disposició i col·locació de productes. Coneixement de diversos tipus de tall: porc, vedella, be, pollastre, pernil, formatge, etc. Promotora de productes de perfumeria i neteja en l'empresa TASMIX, de l'octubre de 1988 al gener de 1992. Funcions: captació de clients, demostració i venda de productes. Elaboració de comandes, albarans i factures. Demostradora en campanyes publicitàries a l'empresa Servicom des d'abril de 1993 fins a setembre de 1993. Funcions: promoció del producte en grans superfícies. Responsable del manteniment de l'estand. Atenció al públic i distribució de propaganda. Dependenta de carnisseria/xarcuteria al Mercat Municipal del març de 1995 al novembre de 1996. Funcions: desfer i desossar peces de carn i preparació per a la seva venda. Elaboració de productes carnis: hamburgueses, farcits, precuinats. Disposició i col·locació de productes. Altres dades Permís de conduir B1 Carnet de manipuladora d'aliments Disponibilitat per viatjar Referències a petició El currículum ­ pàg. 7 CURRÍCULUM EUROPEU El SOC proporciona una eina per redactar el seu currículum Europass d'una manera fàcil. Si necessita redactar el currículum Europass en un altre idioma es troba disponible a la web del CEDEFOP (Centre Europeu per al Desenvolupament de la Formació Professional). Esquema Informació personal: Nom [cognoms, nom] Adreça [carrer, número, codi postal, localitat, país] Telèfon Fax Correu electrònic Nacionalitat Data de naixement [dia, mes, any] Experiència laboral: Dates (des de ­ fins a) [es comença per allò més recent i s' afegeix, a part, la mateixa informació per a cada lloc ocupat] Nom i adreça de la persona contractant Tipus d'empresa o sector Lloc o càrrec ocupat Principals activitats i responsabilitats Educació i formació: Dades (des de ­ fins a) [es comença per allò més recent i s'afegeix la mateixa informació a cada un] Nom i tipus d'organització en la qual s'ha rebut l'educació o formació Principals matèries o capacitats ocupacionals tractades Títol de la qualificació obtinguda Si escau, nivell assolit segons la classificació nacional Capacitats i aptituds personals: Adquirides al llarg de la vida i la carrera educativa i professional, però no necessàriament avalades amb certificats o diplomes oficials. Llengua materna: [indicar la llengua materna] Altres idiomes: [escriure l`idioma] Lectura [escriure el nivell: excel·lent, bo, bàsic] Escriptura [escriure el nivell: excel·lent, bo, bàsic] Expressió oral [escriure el nivell: excel·lent, bo, bàsic] Capacitats i aptituds socials: [descriure-les i indicar on s'han adquirit] Conviure i treballar amb altres persones, en entorns multiculturals, en llocs on la comunicació és important i en situacions on el treball en equip és essencial (cultura i esport, etc.) Capacitats i aptituds organitzatives [descriure-les i indicar on s'han adquirit] Per exemple: coordinació i administració de persones, projectes, El currículum ­ pàg. 8 pressupostos, a la feina, en tasques de voluntariat (per exemple, cultura i esport), a la llar, etc. Capacitats i aptituds tècniques [descriure-les i indicar on s'han adquirit] Amb ordinadors, tipus específic d'equips, de maquinària, etc. Capacitats i aptituds artístiques [descriure-les i indicar on s'han adquirit]. Música, escriptura, disseny, etc. Altres capacitats i aptituds [descriure-les i indicar on les heu adquirit] Que no s'hagin esmentat anteriorment Permís de conduir Informació addicional [qualsevol informació que es consideri important, persones de contacte, referències, etc.] Annexos [relacionar els documents annexos] FEU EL VOSTRE CURRÍCULUM El SOC proporciona una eina per ajudar a redactar el currículum de manera senzilla (en 5 passos) i ràpida (30 minuts). En finalitzar, es pot desar el CV a l'ordinador, modificar-lo i editar-lo amb un editor de textos. També es pot enviar directament per correu electrònic. Utilitzar l'eina per escriure el vostre cv en català. LA CARTA DE PRESENTACIÓ Aquí trobarà idees i consells que us seran útils a l'hora d'escriure una carta de presentació, així com alguns e