PLA LOCAL DE JOVENTUT 2022-2025 SANT SADURNÍ D'ANOIA Pla Local de Joventut ­ Sant Sadurní d'Anoia ­ 2022 / 2025 Desembre 2021 Encàrrec Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia Coordinació de l'encàrrec Jordi Casals Realització Autoria Oriol Alonso Coordinació Hungria Panadero 1 Pla Local de Joventut ­ Sant Sadurní d'Anoia ­ 2022 / 2025 ÍNDEX PRÒLEG............................................................................................................3 1. Presentació.......................................................................................5 El Pla Nacional de Joventut de Catalunya.............................................................5 2. La Diagnosi.......................................................................................8 Metodologia.....................................................................................................8 Conclusions....................................................................................................11 Orientacions...................................................................................................26 3. El disseny........................................................................................29 Metodologia....................................................................................................29 Marc estratègic................................................................................................30 Missió 30 Visió 30 Valors 30 Eixos estratègics del Pla...................................................................................32 Estructura del Pla 34 Llegendes de les fitxes 35 Projectes del PLJ.............................................................................................37 Eix 1 - Servei de Joventut 38 Eix 2- Emancipació Juvenil 43 Eix 3- Participació i Cultura 63 Eix 4- Inclusió Social 70 Sistematització...............................................................................................75 Avaluació del PLJ.............................................................................................78 Annex.............................................................................................................79 2 Pla Local de Joventut ­ Sant Sadurní d'Anoia ­ 2022 / 2025 PRÒLEG Després de gairebé dos anys de l'inici de la pandèmia de la covid-19, el PLJ 2022-2025 neix com el primer pas imprescindible per transformar i millorar la realitat dels i les joves de Sant Sadurní. Aquesta aturada forçosa ha coincidit amb l'elaboració d'aquest pla, la qual cosa encara ha posat més de manifest l'evolució de les necessitats de les persones joves del municipi i la necessitat urgent d'incorporar el seu punt de vista a les polítiques de joventut, per què aquestes els siguin útils, tan a nivell individual com col·lectiu. La primera part d'aquest Pla consisteix en la diagnosi: per una banda, en l'anàlisi de la realitat juvenil, recollint les opinions i valoracions del col·lectiu jove, i, per l'altra, en l'anàlisi de les polítiques de joventut, a partir de la realització de sessions tècniques municipals. Aquesta és la base sobre la qual es fonamenten els eixos estratègics i propostes formulades per desenvolupar al llarg dels propers quatre anys. Les orientacions i conclusions extretes pel personal tècnic extern encarregat de redactar el Pla constitueixen la segona part del document. Aquestes indicacions són clares i precises, per la qual cosa des del primer moment sempre hem volgut presentar un Pla ambiciós però a la vegada realista, amb fites marcades a curt, mig i llarg termini. Com veureu, el PLJ 2022-2025 s'estructura en quatre eixos de treball. El primer fa referència, pròpiament, al Servei de Joventut, fent èmfasi en el paper dels equipaments municipals i els canals de comunicació, per tal d'oferir recursos als usuaris joves, posar-los al seu abast i esdevenir, com a institució, acompanyants del seu desenvolupament personal i social. En segon lloc, trobem l'emancipació juvenil com a eix estratègic a treballar durant aquests quatre anys, en el sentit d'oferir eines, recursos i assessories a les persones joves, des del punt de vista de la formació, l'ocupació, l'habitatge i la salut, fomentant així la seva autonomia i capacitat crítica a l'hora de prendre decisions en aquests àmbits. La participació i la cultura, necessàriament, constitueixen el següent eix de treball: garantir espais de participació al municipi o oferir una programació estable d'activitats culturals adreçades a les persones joves són, sense dubte, assignatures pendents que una vegada més es posen de manifest. Lluny de semblar una feblesa, prendre'n consciència i reconèixer-ho és el pas previ per revertir aquesta situació d'ara en endavant. Per últim, en relació al PLJ anterior s'afegeix un últim eix estratègic, el qual fa referència a la inclusió social. En aquest sentit, garantir la cohesió i la integració social o impulsar les polítiques de joventut des de la perspectiva de gènere esdevenen aspectes necessaris perquè els i les joves puguin desenvolupar-se en l'àmbit comunitari. 3 Pla Local de Joventut ­ Sant Sadurní d'Anoia ­ 2022 / 2025 En resum, aquest PLJ neix amb la determinada voluntat d'esdevenir una eina útil i transversal, per desenvolupar les polítiques de Joventut de Sant Sadurní durant els propers anys. És evident que, aquest document, també és una mostra de la feina ben feta: hi ha projectes útils i ja consolidats que cal seguir impulsant, però hem de tenir mirada llarga i seguir avançant, sempre endavant. Hem de ser capaços, com a institució, d'avançar al mateix ritme que ho fa la realitat juvenil: no ens podem permetre quedar-nos enrere, és el nostre deure ser al seu costat. La pandèmia i els seus efectes posteriors han impactat, sense dubte, en les vides de la població jove. Tenint en compte aquest context, com a servidors públics al servei dels més joves, hem d'estar a l'alçada del que aquest moment exigeix: hi ha molta feina a fer, i som aquí per fer-la. Marta Castellví Chacón Regidora de Joventut 4 Pla Local de Joventut ­ Sant Sadurní d'Anoia ­ 2022 / 2025 1. PRESENTACIÓ El Pla Local de Joventut de Sant Sadurní d'Anoia per al període 2022-2025 és el document que recull les línies estratègiques, els programes i els projectes que estructuren les polítiques de joventut al municipi durant el període mencionat. Es tracta doncs, d'un pla estratègic fonamental a l'hora d'ordenar i coordinar els recursos disponibles i de planificar- los per tal d'obtenir una resposta eficient a les necessitats de la població juvenil. El Pla Local de Joventut està format per dos blocs, per un costat la diagnosi i per l'altre el disseny. La diagnosi és l'anàlisi de la realitat juvenil al municipi, així com l'anàlisi de les polítiques de joventut existent. A partir de la recopilació de informació a través de diverses fonts s'aconsegueix tenir una aproximació multidimensional a l'objecte d'estudi, fet que comporta un millor coneixement de la realitat juvenil. El disseny descriu les línies estratègiques i projectes, aquests es fonamenten a partir de les conclusions que s'extreuen de la diagnosi. Es tracta d'un Pla Local de Joventut participat, gràcies a la implicació de l'equip de joventut, població jove i equips tècnics municipals. En total han participat més de 340 persones: en les reunions tècniques, polítiques, grups de discussió amb joves i enquesta jove. Més enllà de l'elaboració del Pla, aquest continua amb la implementació de les diverses accions que contempla i l'avaluació continuada del Pla. El Pla Nacional de Joventut de Catalunya El Pla Nacional de Joventut de Catalunya (PNJCat) 2020 ha donat cobertura als Plans Locals de Joventut, plantejant els objectius i les línies estratègiques de les polítiques de joventut. El PNJCat 2020 s'ha desenvolupat a través del treball conjunt entre diferents agents socials, institucionals i polítics del territori. Aquest document pren el relleu al PNJCat 2010, aprovat 5 Pla Local de Joventut ­ Sant Sadurní d'Anoia ­ 2022 / 2025 pel Parlament de Catalunya el novembre de l'any 2000 i que representa un important salt qualitatiu en el desenvolupament històric de les polítiques de joventut a Catalunya. Des de principis dels anys 80, les polítiques de joventut a Catalunya estaven centrades, fonamentalment, en els àmbits de l'associacionisme, la cultura i l'oci juvenil. Si bé al llarg dels anys 90 s'inicia el debat sobre la necessitat d'ampliar els àmbits d'actuació de les polítiques encarades als joves, és amb el PNJCat 2010 que es consoliden aquests plantejaments. Es tracta doncs, d'un document innovador, no només a Catalunya, sinó també entre els països de la comunitat europea. Enguany (2021) finalitza la vigència del PNJCat 2020 i s'estan generant les bases per tal de crear el nou Pla Nacional de Catalunya. Per tal de donar cobertura a les polítiques de joventut durant el 2021 i donada la conjuntura generada per la crisis sanitària de la Covid-19 la Generalitat de Catalunya ha impulsat el Pla d'Actuació de Joventut 2021 ­ Covid. Segons el mateix document El Pla d'actuació de joventut 2021-COVID, d'acord amb el que estableix el Pla nacional de joventut de Catalunya (PNJCat), és l'instrument que concreta les prioritats del Govern de la Generalitat de Catalunya en matèria de joventut i planteja les actuacions per desplegar a mitjà termini. Així doncs, recull els objectius i les mesures principals en matèria de joventut que han de dur a terme tots els departaments de la Generalitat de Catalunya, és validat pel Consell Rector del PNJCat i l'aprova la Comissió Interdepartamental de Polítiques de Joventut. El document estableix 5 fites i les línies estratègiques: FITA 1. DRETS DE LES PERSONES JOVES o Èxit educatiu i millora de les condicions i oportunitats educatives o Ocupació digna i creixement econòmic sostenible o Dret a un habitatge digne o Garantia de salut i benestar 6 Pla Local de Joventut ­ Sant Sadurní d'Anoia ­ 2022 / 2025 o Accés, consum i producció cultural o Dret a la participació FITA 2. INCLUSIÓ SOCIAL PER A TOTES o Igualtat de gènere i prevenció de violències masclistes i LGBTI-fòbiques o Aposta per la interculturalitat o Abordatge interseccional o Oportunitats per a la mobilitat social o Capacitats diverses i diversitat funcional o Equilibri territorial FITA 3. CONNEXIÓ I TRANSFORMACIÓ DIGITAL o Comunicació digital omnicanal amb les persones joves i per a elles o Atenció, acompanyament i serveis omnicanals per a les persones joves i amb elles o Drets digitals, competències digitals i reducció de la bretxa digital entre les persones joves o Competències i eines digitals per als i les professionals de joventut o Transparència, rendiment de comptes i dades obertes en matèria de joventut FITA 4. BÉ COMÚ I JUSTÍCIA CLIMÀTICA o Transformacions en el model productiu, reproductiu i de cures o Desenvolupament de ciutats, pobles i comunitats sostenibles i inclusives amb les persones joves o Consum responsable i sostenible en l'àmbit de joventut o Aposta per unes infraestructures de joventut eficients energèticament sostenibles o Cooperació al desenvolupament (internacional i zona euromediterrània) en matèria de joventut FITA 5. RES PÚBLICA JUVENIL o Suport al desplegament de les polítiques locals de joventut o 5.2. Recerca, avaluació i generació de coneixement en matèria de joventut o 5.3. Participació i interlocució en matèria de joventut en l'àmbit internacional i de cooperació. 7 Pla Local de Joventut ­ Sant Sadurní d'Anoia ­ 2022 / 2025 2. LA DIAGNOSI Metodologia La diagnosi del Pla Local de Joventut de Sant Sadurní d'Anoia s'ha realitzat entre març i juliol de 2021. Per tant s'ha dut a terme en el segon any de la pandèmia originada per la Covid-19, això ha implicat que part del suport en l'elaboració s'hagi fet de forma telemàtica. Tot i les limitacions d'aforament en espais tancats s'ha prioritzat les sessions de treball presencial amb equips tècnics i persones joves. La Diagnosi del Pla Local de Joventut de Sant Sadurní d'Anoia s'ha elaborat a partir de diferents fonts d'informació. Per un costat s'ha comptat amb informació demogràfica, censal i estadística (estadístiques públiques) obtinguda a partir d'organismes públics com l'Institut d'Estadística de Catalunya (Idescat), Instituto Nacional de Estadística (INE), el Programa Hermes de la Diputació de Barcelona o altres estadístiques disponibles. Per un altre costat s'ha revisat documentació municipal i estratègica del municipi com els anteriors PLJ, Plans Comarcals de Joventut i altres plans estratègics o documentació de polítiques en matèria de convivència, igualtat, participació i altres aspectes vinculats a la joventut. Alhora s'ha realitzat una enquesta ad hoc enfocada a la Diagnosi del PLJ. S'han recollit un total de 317 enquestes vàlides, realitzades entre el 22 d'abril i el 25 de maig de 2021. Les persones participants van trigar de mitjana 13 minuts en realitzar l'enquesta. Les dones representen el 57,37% de la mostra, els homes el 42,31 i un 0,32% ha indicat que s'identifica com a persona no binària. Pel que fa a l'edat de mitjana els i les participants han nascut el 2006, és a dir de mitjana tenen 15,2 anys, si s'ordenen els i les participants de menys a més edat, el 50% central de la mostra té entre 14 i 16 anys, tot i això l'enquesta està dirigida a joves entre 12 i 30 anys. Per tant l'enquesta té un gran biaix d'edat i un lleuger biaix de gènere, on les dones i en major mesura les persones de menys edat estan sobrerepresentades. S'han de tenir en compte aquests biaixos a l'hora d'interpretar tots els resultats de l'enquesta. Per tal d'obtenir una visió qualitativa, s'han realitzat dos grups de discussió amb joves amb una participaci