Publicació 21.01.2025
21 de gener, Dia Europeu de la Mediació

El 21 de gener, Dia Europeu de la Mediació, s’ha convertit, en una tradició consolidada i en una cita anual emblemàtica per a tota la comunitat mediadora de Catalunya. Cada any, el Departament de Justícia, Drets i Memòria i una diversitat d’institucions i entitats col·laboradores, ofereixen un extens programa d’actes amb motiu d’aquesta diada que es commemora a tot Europa per promoure la mediació i els altres ADR  (sistemes alternatius de resolució de conflictes)  i difondre’ls entre la ciutadania.
La mediació és un procés col·laboratiu i un instrument per abordar el conflicte a través del diàleg, l’escolta i el respecte mutu, amb el suport de professionals de la mediació. Aquesta figura, amb formació especialitzada en la resolució de conflictes, acompanya les parts perquè puguin expressar les seves inquietuds i necessitats i, alhora, puguin entendre les de l’altra. D’aquesta manera, les persones participants troben solucions en què totes hi surten beneficiades i es reforcen les bases d’una convivència inclusiva com a element transformador de la societat.

És voluntari, confidencial, on els protagonistes i màxims responsables són les persones que tenen el conflicte. La persona mediadora és neutral i imparcial, en cap cas,pot jutjar. 

Sant Sadurní, ciutat mediadora

L'any 2005 Sant Sadurní a va iniciar el programa “Sant Sadurní, ciutat mediadora” i des d’aquell moment fins avui, són diverses les actuacions que s’han portat a terme,  amb un ampli ventall de tasques que van des de la intervenció de casos així com la formació, sensibilització i divulgació de la cultura de pau. També s’ha portat a terme “Intervencions Comunitàries” que integren la intervenció de la persona mediadora en els espais de socialització, tallers a les escoles sobre Resolució de Conflictes i Comunicació no violenta, formació a professionals i xerrades a tota la comunitat educativa: infants, adolescents, professorat i famílies.

Amb què et pot acompanyar el servei de mediació de Sant Sadurní?

Si teniu un problema en l’àmbit:
- familiar (separacions, ruptures, relació intergeneracional, cura gent gran, mala convivència o comunicació dins la llar o en altres espais...)
- veïnal (sorolls, fums, males olors, animals domèstics, qualsevol tema dins les comunitats, impagaments, mala relació...)
- escolar (relació entre alumnat, entre professorat, entre famílies...)
- a la via pública i instal·lacions públiques (al carrer, places, danys d’equipaments...)
- associatiu (entitats, equips de treball, temes contractuals...)

Us podeu adreçar al servei de Mediació i acollida, al C/Sant Pere, 36, al telèfon 93 891 30 29 o a mediacio@santsadurni.cat

Les xifres

Enguany, el servei de mediació ha atès més de 200 persones i ha duplicat, respecte el període 2024, el nombre d’intervencions realitzades arribant a 450. S’han tractat 69 casos, dels quals un 37% són conflictes veïnals i un 40% són problemes familiars. La resta, d’àmbit escolar, espai públic, associatius o activitats econòmiques. S’han tancat 54 casos, amb un 48% de facilitacions positives i acords verbals o escrits entre les parts; la resta de casos, s’han tancat com a interromputs per no poder continuar el procés o derivat a altres serveis.
Pel que fa a la tasca de formació i sensibilització de la mediació, mencionar, la forta demanda que hi ha hagut dels 5 centres educatius del municipi, havent desenvolupat 44 activitats formatives en format tallers participatius a tota la comunitat educativa (infants, adolescents, joves, famílies i professorat)   arribant a un total de 1024 persones.

Com a novetat d’aquest 2025, el servei de mediació de Sant Sadurní ja forma part del programa de mediació ciutadana de la Diputació de Barcelona, dins del servei de Convivència, Diversitat i Cicle de Vida. El dia 23 de gener, s’assistirà als Cercles de Comparació intermunicipals per compartir amb la resta de serveis de mediació ciutadana de la província i els seus professionals i així, establir una metodologia de treball col·laborativa, amb periodicitat anual i suport continu d’avaluació i millora de la prestació i la gestió dels serveis públics.

 Més informació al web de Diba.cat 

mediacio diba