Article 1.- D’acord amb els articles 85 i següents del Reglament de Serveis de les Corporacions Locals, de 17 de juny de 1955, l’Ajuntament de Sant Sadurní d’Anoia, amb collaboració del senyor Antoni Parera i Rosell, crea una fundació pública municipal que s’anomenarà "Patronat Cultural Parera" i que serà regida per aquests Estatuts i per les disposicions legals que li sigui aplicables.

Article 2.- La Fundació tindrà com a finalitat la realització d’activitats de tipus cultural i educatiu per mitjà d’ajuts o beques d’estudi, promocions culturals i educatives, a favor dels veins i residents del municipi de Sant Sadurní d’Anoia, de la manera i amb els mitjans que les circumstàncies ho permetin i ho aconsellin.

Article 3.- La Fundació es constitueix amb l’aportació de l’import de la venda dels terrenys propietat del senyor Antoni Parera i Rosell, situats en aquest terme municipal, inscrits en el Registre de la Propietat de Vilafranca del Penedès, tom 480, llibre 18, Foli 122 vto, finca 1.170, inscripció 4ª, d’una cabuda d’una hectàrea, seixanta àrees, a fi que amb les rendes es portin a terme els objectius de la Fundació.

L’excés que pugui ser obtingut en l’alienació del terreny serà dipositat en una entitat bancària a nom de la Fundació; el fundador i la persona que ell designi es reserva la renda vitalícia sobre aquest capital.

Article 4.- El domicili de la Fundació es fixa a la Casa Consistorial de Sant Sadurní d’Anoia.

Article 5.- La Fundació es constitueix per un temps indefinit.

Article 6.- La Fundació té personalitat pròpia i plena capacitat d’obrar; pot contractar i obligar-se en la forma que sigui, així com exercitar judicialment o extrajudicialment tots els drets i accions que siguin de la seva competència, amb subjecció a les lleis i als presents estatuts.

Article 7.- La Fundació estarà representada, regida i administrada per un Patronat, el qual funcionarà en forma de Consell Ple i de Comissió Permanent, ambdós formats pels membres i amb les funcions i facultats que són assenyalats en els articles següents, sense perjudici de les facultats d’intervenció i tutela que corresponen a l’Alcalde, en virtut de l’article 116 c) de la llei de Règim Local.

Article 8.- El Ple del Patronat estarà constituït pels membres següents:
a)President: l’Alcalde de Sant Sadurní d’Anoia.
b)Vice-president: el Regidor delegat de Cultura i el fundador o un representant de la seva família.
c)Vocals: Onze persones, majors d’edat, que es distingeixin per llurs inquietuds culturals, les quals seran designades inicialment en l’acte de la fundació i més endavant, per acord del Ple del Patronat.

Article 9.- La Comissió Permanent del Patronat estarà integrada pel President i els vice-presidents i per tres veins membres del Patronat, designats pel Ple.

Article 10.- La Secretaria del Patronat correspondrà al Secretari de l’Ajuntament. L’Interventor municipal actuarà com a interventor de fons de la Fundació, amb les funcions que li assenyala l’art. 149 del Reglament de Funcionaris d’Administració Local.

Article 11.- Els membres nats del Patronat cessaran en llurs funcions quan cessin en el càrrec que motiva la designació i seran substituïts per les persones que passin a ocupar els mateixos càrrecs. Els membres electius cessaran al cap de quatre anys de llur designació, però la renovació es farà per meitat. Així, cessaran al cap de dos anys a partir de la constitució inicial del Patronat cinc vocals electius, designats per la sort; al cap de quatre anys, els altres quatre, i així successivament.

Article 12.- El càrrec de membre del Patronat és de franc, sense perjudici del reembossament de les despeses que hagi produït l’exercici del càrrec, previ l’acord de la Comissió Permanent.

Article 13.- Corresponen al Ple del Patronat les facultats i atribucions següents:
a)L’examen i l’aprovació provisional, si s’escau, dels comptes dels pressupostos ordinari i extraordinari de cada any. L’aprovació definitiva correspon a l’Ajuntament, d’acord amb les disposicions legals aplicables.
b)L’aprovació dels actes d’adquisició i de disposició o gravamen sobre els béns immobles i contreure obligacions que no excedeixin d’un milió de pessetes, sense perjudici de les atribucions que corresponguin a l’Ajuntament.
c)L’aprovació de les activitats culturals, concessió de beques i ajuts a l’estudi.
d)La proposta a l’Ajuntament de modificació dels Estatuts i de l’extinció de la Fundació.
e)La proposta de l’Ajuntament de l’aprovació i la modificació del Reglament de Règim interior dels serveis de la Fundació.
f)La designació dels membres electius del Patronat quan correspongui, segons l’art. 11.
g)I, en general, vetllar per fidel compliment de l’objecte i les finalitats de la Fundació i per l’estricta observança dels presents Estatuts, la interpretació dels quals també li correspondrà.

Article 14.- El Ple del Patronat es reunirà en sessió ordinària un cop l’any necessàriament, el mes de gener, i el dia que assenyali la Comissió Permanent, per tal d’escoltar la Memòria que serà sotmesa per l’administrador i examinar i aprovar, si s’esqueia, els comptes de l’exercici anterior i el Pressupost del següent, en els termes assenyalats a l’article anterior.

El Ple es reunirà en sessió extraordinària quan ho demani un terç, pel cap baix, dels membres, i quan així ho decideixi la Comissió Permanent.

Article 15.- El Ple, tant per a les sessions ordinàries com per a les extraordinàries, haurà de ser convocat per President vuit dies naturals abans de la reunió, pel cap baix, mitjançant una comunicació escrita dirigida al domicili de cada un dels membres, la qual haurà d’expressar l’ordre del dia i el lloc, el dia i l’hora de la reunió.

Article 16.- El Ple restarà vàlidament constituït per a deliberar i prendre acords quan hi siguin presents en la primera convocatòria la meitat més un dels seus membres, i, en la segona, sigui el que sigui el nombre dels assistents. Això no obstant, caldrà l’assistència dels dos terços, pel cap baix, dels membres, per prendre un acord sobre els extrems assenyalats amb les lletres b), d) i f) de l’article 14.

Article 17.- Els acords del Ple es prendran per majoria dels vots presents, llevat dels casos previstos a l’apartat segon de l’article anterior, en el qual serà necessari el vot favorable de les dues terceres parts dels membres en exercici del càrrec.

Article 18.- Correspon a la Comissió Permanent:
a)Executar els acords del Ple.
b)Organitzar i dirigir els serveis de la Fundació.
c)Administrar els béns que integren el patrimoni fundacional, constituir i retirar dipòsits, obrir comptes corrents i disposar de llurs fons i, en general, realitzar els actes necessaris per a la bona administració de la Fundació.

Article 19.- La Comissió Permanent es reunirà, pel cap baix, un cop cada mes i sempre que ho cregui convenient el President o que ho sollicitin tres, si més no, dels seus membres. Serà convocada pel President amb tres dies naturals d’anticipació, com a mínim, a la data de la reunió. L’assistència dels components serà obligatòria, però aquells que no hi puguin assistir podran delegar per escrit llur representació i llur vot en un altre membre de la mateixa Comissió.

Article 20.- Per a adoptar vàlidament els acords, caldrà que siguin presents o representats la meitat dels seus components. Els acords es prendran per majoria simple de vots, presents o representats, i en el cas d’empat, decidirà el President amb el vot de qualitat.

Article 21.- S’aixecaran les Actes oportunes de les reunions del Ple i de la Comissió Permanent, les quals seran esteses al llibre corresponent i signades pel President i el Secretari, o per aquells qui, si s’escau, els substitueixin.

Article 22.- El President ostentarà la representació legal de la Fundació, en judici i fora de judici; executarà els acords del Ple i de la Comissió Permanent i convocarà i presidirà les sessions dels òrgans esmentats. A més, li correspondrà la signatura social i vetllarà perquè es compleixin fidelment els presents Estatuts i les finalitats de la Fundació.

Article 23.- Un dels vice-presidents, segons l’ordre assenyalat, substituirà el President en totes les funcions que li siguin encomanades, si per qualsevol causa i circumstància aquell no pugui o no li interessi exercir-les.

Article 24.- Els vocals exerciran les funcions que els encomani el Ple de la Comissió Permanent.

Article 25.- El Ple del Patronat nomenarà un administrador, al qual correspondran les funcions següents:
a)Efectuar els actes d’administració ordinària i complir els acords dels òrgans de govern.
b)Portar i custodiar els llibres i documents de la Fundació.
c)Confeccionar, quan correspongui, els estats de comptes i pressupostos econòmics i, especialment, la Memòria i els comptes i pressupostos que hauran de ser examinats i aprovats pel Ple en la seva sessió anual ordinària.
d)Totes les que li encomani el Ple o la Comissió Permanent.

Article 26.- L’administrador serà remunerat de la manera i en les condicions que estableixi el Ple del Patronat.

Article 27.- La Fundació, a més de l’aportació inicial a què fa referència l’article 3 dels Estatuts, disposarà dels recursos següents:
a)Les rendes que produeixin els seus béns i el capital inicial.
b)Els donatius, herències, llegats, ajudes i subvencions que rebi de particulars, entitats o organismes públics i privats.

Article 28.- Els ingressos que obtingui la Fundació seran destinats, en primer lloc, a la realització d’activitats de tipus cultural i educatiu per mitjà d’ajuts o de beques d’estudi i a atendre les despeses de funcionament. El romanent, si n’hi ha, es reservarà per a despeses extraordinàries de conservació i per a ampliació i millora de les activitats culturals.

Article 29.- Els fons disponibles seran dipositats als comptes corrents o llibretes d’estalvis que determini la Comissió Permanent, la qual podrà ordenar llur inversió provisional, mentre no arribi el moment de fer-los servir, en valors mobiliaris d’absoluta garantia i fàcil realització.

Article 30.- Els capitals que pugui posseir la Fundació amb destinació a obtenir rendes per a la realització de les finalitats fundacionals hauran de ser invertits, per acord de la Comissió Permanent, en béns i valors, amb les garanties degudes de conservació de llur valor i d’obtenció de les rendes corresponents. La inversió podrà ser modificada per acord de la mateixa Comissió Permanent, per tal d’aconseguir millor les garanties assenyalades, exclosa qualsevol especulació.

Article 31.- No podran ser alienats ni gravats els béns que constitueixen el capital de la Fundació quan i mentre compleixin les finalitat fundacionals.

Si arribava el cas d’haver-los d’alienar o de gravar necessàriament, caldrà que es formalitzi un expedient per tal d’acreditar-ne la necessitat i, un cop aprovat pel Ple, haurà de ser elevat a l’Ajuntament perquè es compleixin els tràmits i requisits establerts en la legislació municipal.

Article 32.- La Comissió Permanent redactarà el Reglament de Règim Interior dels Serveis de la Fundació, en el qual es determinarà la manera de prestar-los, les condicions necessàries perquè se’n pugui beneficiar i els drets i les obligacions del personal afectat a la Fundació. Aquest Reglament serà sotmès a l’estudi i l’aprovació del Ple del Patronat i a l’aprovació definitiva de l’Ajuntament de Sant Sadurní d’Anoia. Per a modificar-los, caldrà seguir el mateix procediment.

Article 33.- La Fundació no s’extingirà més que quan resulti impossible de continuar realitzant les finalitats fundacionals. En aquest cas, caldrà un acord de l’Ajuntament, a proposta del Ple del Patronat o, també, el simple acord municipal adoptat en els termes de l’article 121 b) de la Llei de Règim Local. Els béns que restin un com extingida la Fundació seran destinats per l’Ajuntament a institucions o finalitats semblants en interès dels veins del municipi.

Tramitació:
Òrgan i data d’aprovació inicial: Ple Municipal de 30 de juliol de 1982.