Plaça Ajuntament, 1. 08770 Sant Sadurní d'Anoia
Tel: +34 938 910 325 · Fax: +34 938 183 470
E-mail: ajuntament

Es una iniciativa de quatre regidories de l’Ajuntament, amb el suport de la Diputació, i incorpora molts altres agents educatius i socials de Sant Sadurní i la Mancomunitat Alt Penedès
La Xarxa de Transició Escola-Treball (TET) de Sant Sadurní es va constituir el dijous 27 de gener en un acte que va tenir lloc al Casal d’Entitats i que va reunir a la majoria de les persones i institucions implicades en aquest projecte. Liderat per quatre regidories de l’Ajuntament (Educació, Joventut, Promoció Econòmica i Benestar Social), la TET vol incidir sobretot en els joves de 16 a 18 anys que han acabat l’ensenyament obligatori i no tenen previst continuar els seus estudis o no saben com poder continuar la seva formació. Aquesta xarxa, que ha comptat en tot moment amb el suport de la Diputació, es va començar a gestar el passat mes de novembre, i compte amb un grup motor encarregat de dinamitzar el projecte i una assemblea general que reunirà un parell de vegades l’any a tots els estaments implicats. Màrius Martínez, professor universitari i assessor de la Diputació, va presentar la diagnosi i va explicar que a Sant Sadurní hi ha un 20% d’alumnes de 16 anys en situació de vulnerabilitat i, per tant, amb la necessitat de rebre l’acompanyament que ara es posa en marxa. Cal tenir en compte que aquest curs hi ha 278 alumnes matriculats a quart d’ESO i que, gràcies a la col•laboració dels tutors i professors, es podran anar identificant els joves susceptibles de necessitar un servei que els orientarà en un moment clau de la seva vida. La TET vol ajudar els joves a reflexionar i a prendre consciència de la importància de la formació per aconseguir una inserció laboral de qualitat.
El regidor d’Educació, Isidor Rando, va explicar que l’origen de la TET
està relacionat amb l’Okupa’t, un altre projecte de l’Ajuntament relacionat amb la inserció laboral dels joves. En un moment de crisi com l’actual, Rando considera cabdal millorar tots els temes relacionats amb la formació i l’entrada en el món laboral. També va remarcar la importància del paper de les famílies i va recordar que, conjuntament amb la resta de municipis de la Mancomunitat Alt Penedès –els mateixos que ja treballen plegats a l’Escola Intermunicipal-, es vol sol•licitar a la Generalitat la concessió d’un programa de qualificació professional inicial (PQPI), destinat als joves que no han pogut aprovar l’ESO. Per la seva banda, la primera tinent d’alcalde i regidora de Benestar Social, Maria Rosell, va posa l’accent en l’interès de l’equip de govern pels temes educatius i va agrair la tasca feta per totes les persones que han fet possible la creació de la TET. En nom de la Diputació, va parlar Josep Comas, coordinador de l’Àrea d’Educació d’aquesta institució, en nom de la diputada d’Eduació, Carme García, que no hi va poder assistir. A més de ratificar el suport de la Diputació al projecte, Comas va fer notar que arribava en un moment especialment oportú perquè la crisi encara fa més difícil aquesta transició al món laboral. La transversalitat, la col•laboració entre els municipis d’un mateix territori i la implicació d’agents del món productiu són algunes de les virtuts de la xarxa, en opinió del coordinador de l’Àrea d’Educació de la Diputació.
La diagnosi feta durant el 2009 també va posar de manifest que hi ha mancances de seguiment i acompanyament de la transició i una necessitat d’optimitzar i coordinar les accions que es desenvolupen per part dels diferents agents implicats. Precisament aquesta diagnosi va servir de base per elaborar, al llarg del 2010, un pla d’acompanyament, que és el que s’aplicarà a partir d’ara. Si bé en alguns casos amb una orientació ja n’hi haurà prou per ajudar els joves a escollir el seu itinerari, en altres casos de major risc serà necessari un acompanyament més individualitzat. Carme Mangas, tècnica referent del TET, va explicar que s’ha creat un protocol que inclou una fitxa de seguiment de l’itinerari de transició, que serà la garantia de posada en marxa del procés quan el centre escolar detecti que un jove necessita l’acompanyament. En funció de les peculiaritats de cada cas, se’n farà càrrec el departament de l’Ajuntament més adequat (Joventut, Promoció Econòmica, Educació o Benestar Social). Aquesta fitxa de seguiment serà compartida per les quatre regidories, de manera que totes elles tindran accés a la informació i podran saber en quin punt de l’itinerari es troba aquell jove. A destacar també que, en el context de la xarxa TET, els alumnes de 4t d’ESO de dos centres escolars de la vila (Carme i Jacint Verdaguer) faran un seguiment dels companys de la promoció anterior que pot proporcionar unes dades molt interessants sobre la realitat d’aquesta transició escola-treball.
Una xarxa molt àmplia
El grup motor de la xarxa TET està integrat pels tècnics de les quatre regidories implicades (Jordi Casals, Marta Castells, Txell Lluch i Carme Mangas); pels representants dels centres d’ensenyament secundari de la vila, de l’Escola d’Adults i de l’Escola de Viticultura i Enologia d’Espiells; per la directora de l’EAP, Montse Mallofré; per un representant de les AMPA’s, i per Marius Martinez, el professor universitari que ha fet la diagnosi i assessora la TET de Sant Sadurní en nom de la Diputació. Aquest grup es reuneix actualment amb una periodicitat mensual. Pel que fa a l’assemblea general de la xarxa, que es va reunir per primera vegada dijous passat, a més del grup motor està formada pels regidors d’Educació dels ajuntaments de la Mancomunitat, els regidors de l’Ajuntament de Sant Sadurní de les quatre regidories implicades en el projecte i els tutors del projecte Okupa’t, en formen part representants de les AMPA’s, dels delegats dels alumnes al Consell Escolar Municipal, del Departament d’Ensenyament de la Generalitat (l’inspector Jordi Albet), de Creu Roja, del teixit productiu de la vila, del SAFAD, dels Mossos d’Esquadra de proximitat i de la Policia Local de proximitat. Aquesta assemblea general es reunirà un parell de vegades a l’any. A destacar que, en el cas de Sant Sadurní, degut a que més del 50% dels alumnes provenen de municipis del voltant, s’ha apostat per incloure en la xarxa TET els ajuntaments de la Mancomunitat Alt Penedès.
Cal tenir en compte que l’Àrea d’Educació de la Diputació potencia la creació dels Dispositius Locals d’Inserció (DLI), eina mitjançant la qual els ens locals poden millorar i fer més eficients el conjunt de serveis, recursos i accions adreçats a la població jove.
