Plaça Ajuntament, 1. 08770 Sant Sadurní d'Anoia
Tel: +34 938 910 325 · Fax: +34 938 183 470
E-mail: ajuntament

Amb l’arribada de l’estiu, i mes concretament, des del 15 de Juny i fins al 31 d’agost, la regidoria de governació de l’Ajuntament impulsa la campanya ’Vacances segures’, un servei per a veïns i comerciants de la vila que marxen de vacances i que consisteix en intensificar la vigilància i tenir alguna persona de contacte a les zones on queden comerços i habitatges buits.
El principal objectiu de la campanya és conèixer el major nombre possible d’habitatges i comerços que restaran buits durant els períodes de vacances i d’aquesta manera maximitzar l’efectivitat de la vigilància que s’efectua al municipi. D’una banda els propietaris de les cases, pisos o comerços podran marxar molt més tranquils cap a les seves destinacions, sabent que la Policia Local és coneixedora de la seva absència i que poden localitzar-los en cas que hi hagués qualsevol incidència. I de l’altra la Policia Local disposa de més informació per poder desenvolupar les seves tasques de vigilància i prevenció
A banda els consells i les recomanacions que es donen en aquest període, caldrà que cada persona o comerciant empleni una fitxa i la lliuri a la Policia Local, indicant les dades personals, dates de les vacances, números de telèfon, persona de contacte, etcètera.
L’avantatge d’aquesta campanya és la seva capacitat per adaptar-se a qualsevol època de l’any, ja sigui a l’estiu, Setmana Santa, Nadal, etc. Fins i tot por oferir-se als sadurninencs que per motius diferents, han d’absentar-se del seu domicili durant un determinat període de temps ja sigui per feina, malaltia o qualsevol altre motiu.
Alguns consells per prevenir robatoris
De forma habitual:
-Cal connectar sempre les alarmes, tan si us trobeu fora com si esteu al domicili dormint. Cal que l’alarma estigui connectada amb una Central Receptora d’Alarmes (CRA) que avisi a la policia. Consulteu alguna empresa d’instal·lació de sistemes de seguretat. La situació de l’aparell s’ha de trobar en un lloc de difícil accés.
- Accessos exteriors: Protegiu-los per mitjà de reixes, - portes reforçades o blindades i amb els panys tancats (preferible doble pany). Canvieu els panys si heu perdut les claus o hi vivia una altra gent anteriorment. Assegureu -vos que els accessos que donen a patis interiors queden tancats.
- Accessos interiors: Quan aneu a dormir eviteu deixar les claus posades al pany interior o fàcils de trobar. Tanqueu bé portes i finestres. És molt útil col·locar una balda interior a les portes d’accés. Connecteu els sistemes d’alarma.
-Garatge, Vehicles i Eines: Assegureu-vos que es deixa tot tancat. No deixeu les claus posades al vehicle, ni fàcils de trobar dins el domicili, i si disposa d’alarma activeu-la. No deixeu eines a l’abast que facilitin el forçament de panys o d’accessos.
- Il·luminació perimetral: Deixeu el llum encès a la nit. Es pot disposar de llums que s’activen amb temporitzador.
- Actitud davant de persones i vehicles desconeguts: Aviseu a la policia quan us adoneu de la presència de persones alienes que observen o controlen un domicili, o el moviment de vehicles, o que ja els ha vist en altres ocasions amb una actitud sospitosa. Fixeu-vos com van vestits, quin vehicle utilitzen i aviseu a la policia.
Per vacances i sortides:
- Tanqueu amb clau tots els accessos i connecteu l’alarma. Deixeu objectes de valor i diners quantiosos a caixes de seguretat d’entitats bancàries. Eviteu difondre que us absenteu de casa. Si teniu activat el contestador automàtic no deixeu
un missatge que n’indiqui l’absència.
-Simuleu que hi ha algú: No tanqueu totalment les persianes, si disposeu de reixa. Instal·leu un temporitzador automàtic de llums, ràdio o TV. Deixeu roba estesa. És aconsellable que tingueu algú que us reculli el correu de la bústia per evitar que s’acumuli i indiqueu-li una manera de ser localitzats.
- Elaboreu un inventari d’objectes amb números de sèrie, marques (ex. número DNI) i models. Esdevé molt útil disposar de fotografies dels objectes més valuosos.
Quan us trobeu al domicili i creieu que un estrany hi ha entrat o hi vol entrar
- Obriu els llums i/o crideu, farà fugir el lladre.
- Mireu a l’exterior per si veieu algú o un cotxe desconegut
- Aviseu a la policia per facilitar-ne tota la informació que es pugui.
- Eviteu sempre la confrontació amb qualsevol intrús i en tot cas faciliteu-ne la fugida.
Quan torneu al domicili i us adoneu que algú hi ha entrat
- Actueu amb serenitat:
- Si observeu que algú ha entrat al domicili no entreu, podria ser que encara hi hagués algú a l’interior, i aviseu ràpidament a la policia.
- Si detecteu un vehicle sospitós pels voltants intenteu fixar-vos en el model, color, matrícula i nombre de persones (com més dades millor). Telefoneu per facilitar tota la informació obtinguda a la policia, no espereu la seva arribada per facilitar-la.
- Si decidiu entrar, és preferible fer-ho més d’una persona, no toqueu res, l’escena dels fets cal que es mantingui intacta. Tanqueu el recinte i espereu l’arribada dels agents de policia.
Consells per a diferents tipus de domicili
Comunitat de veïns
La seguretat és cosa de tots:
- No obriu l’entrada principal a persones desconegudes.
- Demaneu la identificació al personal de companyies subministradores (empresa i nom). Si dubteu, truqueu la companyia.
- Comproveu que la porta del garatge queda tancada al entrar i al sortir.
- Fixeu-vos que des d’obres exteriors no es pot accedir (per bastides o escales) als habitatges.
Casa aïllada i segona residència
- Extremeu la seguretat
- Tanqueu la porta principal i secundàries amb clau i si pot ser amb panys de seguretat i baldes.
- Instal·leu reixes, com a mínim, a les finestres i portes de planta baixa.
- Els tancaments d’alumini són més vulnerables, per tant s’han de reforçar amb un sistema de tancament addicional (bloqueig des de l’interior)
- Poseu un sistema de bloqueig de persianes un cop tancades
- Instal·leu temporitzadors automàtics d’encesa dels llums interiors del domicili, que són visibles des de l’exterior.
- Si disposeu de cadenat que envolta la casa, situeu-lo el més allunyat possible per què no es pugui acostar cap vehicle.
- Els animals de companyia són molt útils a l’exterior de la casa.
Denúncies
- Si tot i les precaucions que preneu sou víctimes d’un fet delictiu és necessari que - denuncieu el fet.
Podeu denunciar els fets tant al Cos de Mossos d’Esquadra com a la Policia Local.
Si us decidiu per presentar denúncia a les dependències - policials sabeu que:
- Les Policia Local presta servei les 24 hores del dia.
- Es poden presentar denúncies per escrit.
-És aconsellable portar un document d’identificació personal o facilitar sempre el número de DNI.
- Si heu patit un robatori porteu una llista dels efectes sostrets amb el màxim de dades significatives.
- Si sou víctimes d’un delicte no toqueu res i aviseu als Mossos d’Esquadra (112) o la Policia Local (93 818 30 22)
- Si teniu coneixement d’un fet delictiu o en sou testimoni aviseu la policia, la col·laboració ciutadana és imprescindible per al coneixement dels delictes i evitar-ne de posteriors.
- Presentar denúncia falsa està penat per les lleis de l’estat.
