Plaça Ajuntament, 1. 08770 Sant Sadurní d'Anoia
Tel: +34 938 910 325 · Fax: +34 938 183 470
E-mail: ajuntament

Unes 400 persones van omplir la plaça de l’Ajuntament de Sant Sadurní aquest dimecres 11 de setembre, en l’acte institucional de celebració de la Diada Nacional de Catalunya. Enguany va llegir el manifest Càritas Sant Sadurní que va estar acompanyada al balcó de l’Ajuntament pel consistori sadurninenc.
L’alcaldessa de la vila, Susanna Mérida, va parlar de la derrota de 1714 i va fer un discurs de to reivindicatiu, destacant el malestar del poble català: ’A les portes de celebrar el 300 anys d’aquesta derrota, Catalunya es troba de nou en un atzucac. Després de trenta anys de modernització i europeïtzació d’Espanya per part de Catalunya s’ha passat massa fàcilment al recel reiterat i manifest a acceptar la catalanitat i el catalanisme com un fet normatiu i constitutiu de la cultura i la política espanyola’.
Mérida va fer referència al desacord i tristesa de molts catalans i catalanes a la política estatal recentralitzadora, a la voluntat de confrontació per temes lingüístics i educatius i al punt d’inflexió que va suposar la sentència del Tribunal Constitucional, ’no tant pels articles de l’Estatut d’Autonomia que van ser modificats o anul·lats, sinó per la sensació que vam tenir de desafiament a la voluntat d’autogovern del poble de Catalunya, un element central del catalanisme polític’.
’Així doncs, arribem a aquest 11 de setembre amb una Catalunya que viu immersa en dues crisis molt profundes: l’econòmica i la referent a la relació amb Espanya. La manifestació que va recórrer els carrers de Barcelona l’any passat i la cadena humana que avui ha enllaçat les mans centenars de milers de ciutadans i ciutadanes d’arreu dels pobles de Catalunya, posa de manifest el malestar profund d’una bona part de la ciutadania catalana per la situació que està vivint el país. És per tot això, que no ens conformarem amb una simple millora de la situació actual, sinó que exigim un canvi profund de la situació política. I per decidir cap a quina direcció cal dirigir els canvis, és essencial que els catalans i catalanes puguem exercir el dret a manifestar les nostres voluntats en un referèndum’.
L’alcaldessa va defensar la necessitat d’unitat per articular estratègies i consensos amb àmplia base social, així com que l’objectiu de més autogovern i d’un millor finançament ha de ser sempre millorar la qualitat de vida de les persones i aconseguir més justícia social. És en aquest sentit que es va escollir Càritas de Sant Sadurní per llegir el manifest de la Diada, una entitat protagonista indiscutible en aquest temps de lluita contra la pobresa.
Mérida va acabar amb un missatge d’optimisme en paraules de Rafael Campalans: "Catalunya no és solament la geografia i la història passada. És sobretot aquest deler regenerador que s’encomana a tots els homes que hi viuen, és a dir, aquesta voluntat d’història futura. No és la història que ens han contat, sinó la història que nosaltres volem escriure. No és el culte als morts, sinó el culte als fills que encara han de venir".
Càritas reclama compromís personal i de país.jpg)
A continuació dues representants de Càritas van destacar que l’any vinent anirà farcit d’actes institucionals per preparar la celebració del 300 aniversari de la derrota de 1714 i van expressar la voluntat de l’entitat d’anar a les urnes ’desitgem que l’any que ve també ens porti com a fruit la consulta popular que permeti que, democràticament, els catalans ens pronunciem sobre el futur del nostre poble’.
Càritas va destacar els molts reptes, sobretot econòmics i socials, que tenim com a societat, a banda d’acabar amb la corrupció política, les retallades socials i culturals que ja semblaven superats, però que han portat com a contrapartida a que ’Assistim també a un nou despertar de la consciència social de la societat civil per defensar els seus drets en molts àmbits’, context on s’ubica la gent de Càritas: ’Donem peix i ensenyem a pescar’. Des del balcó de l’Ajuntament es va demanar compromís i es va instar la població a fer-se voluntaris per conèixer de prop la realitat social i de l’entitat, perquè ’Tot està per fer i tot és possible’.
Els assistents van cantar l’himne nacional de Catalunya, es van escoltar crits d’independència i es va dur a terme la cantada d’havaneres amb el grup Norai.
Cavalls amb pluja i èxit rotund de la Via catalana
Al matí, malgrat la pluja, es fa fer una versió curta de la cercavila de cavalls que cada any organitza l’Agrupació de Sant Antoni Abad, que va escurçar el recorregut.
I a la tarda, tal i com va passar a tot Catalunya, els trams de l’Ordal assignats a Sant Sadurní en la Via catalana cap a la independència, que s’encarregava de gestionar la delegació de Sant Sadurní de l’Assemblea Nacional Catalana, van fer un ple absolut, amb acumulació de gent en alguns trams de la cadena que, segons els organitzadors, haurien pogut fer fins i tot una cadena doble.
