Obrir/tancar menú

Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia

Cerca al web
 ESP | ENG | FRA
Poc ennuvolat35ºC-19ºC
Segueix-nos al Facebook Segueix-nos al Youtube Segueix-nos al Twitter Segueix-nos a Instagram
Publicació 17.03.2025
Comparteix al FacebookCompartir a TwitterCompartir per correu electrònic
Jacint i Vedruna practiquen la mediació tot jugant

El dia 11 de juny és el Dia Internacional del Joc que vol que totes les persones, especialment els infants, puguin desenvolupar tot el seu potencial

mediacio1

L'11 de juny és el Dia Internacional del Joc, una data que serveix per destacar la importància de preservar, promoure i donar prioritat al joc perquè totes les persones, especialment els nens i les nenes, puguin desenvolupar tot el potencial per mitjà d'aquesta activitat.

Més enllà de la mera recreació, el joc és un llenguatge universal que parlen persones de totes les edats i que transcendeix fronteres nacionals, culturals i socioeconòmiques, que estimula la resiliència, la creativitat i la innovació dels individus. El joc ajuda els infants a construir relacions i millora el control, la superació de traumes i la resolució de problemes i a desenvolupar les habilitats cognitives, físiques, creatives, socials i emocionals que necessiten per prosperar en un món en canvi constant.

EL servei de Mediació de l'Ajuntament utilitza aquesta eina en alguns dels contextos en què treballa; en aquest sentit, per exemple, el mes de març d'enguany set alumnes de 3r d'ESO de l'IE Jacint Verdaguer van presentar el joc sobre mediació que ells mateixos van crear davant dels alumnes d'un altre centre, els de 1r i 2n d'ESO de l'escola Vedruna Sant Sadurní. Ho van fer a l'Index posant-lo a la pràctica, per tal de treballar valors i donar veu als adolescents, que s'empoderen vers la cultura del diàleg i la pau.

En total van ser 55 alumnes dividits en set grups de treball, que van jugar el joc presentat i després van poder fer preguntes als creadors per tal que expliquessin l'experiència durant els dos anys del procès en crear i l'experiència viscuda a Madrid. 

Des del servei de mediació s'ha impartit tallers de resolució de conflictes i comunicació assertiva a tots els centres educatius del municipi, arribat a 950 alumnes. És per això que s'ha detectat la necessitat de començar a establir sinergies de compartició entre els diferents centres, i no des d'una mirada adultocentrista, sinó que siguin els propis joves que expressin els conflictes quotidians que viuen i així, entre iguals, ho reflexionin i analitzin quins opcions existeixen, per resoldre les seves situacions incòmodes.

El projecteEls creadors del joc ¿y por qué no hacemos algo juntos,  van presentar i dinamitzar per als alumnes de 1er i 2n d'ESO de l'escola Vedruna la pràctica del joc que ells mateixos han creat.

Durant el curs 2022-23 aquest petit grup d'estudiants -Pol, Ariadna, Pablo, Ona, Nicoletta, Natalia i Elna- es van  sumar al projecte de la Fundación Educación y Cooperación (Educo), que compta amb el finançament del Ministerio de Derechos Sociales y Agenda 2030, per mitjà del qual els nois i noies volien fer valdre la seva veu davant dels adults, conscienciant-los que la seva paraula també és important, promovent comunitats de l'escolta a la infància i a l'adolescència en centres educatius, a partir dels clubs de l'escolta de diverses escoles de comunitats diferents, les quals  treballaven en línia.

L'objectiu del projecte és fomentar la convivència sense violència, per aquest motiu es va convidar els alumnes a una trobada presencial a Madrid de totes les escoles participants (Palencia, Cuenca i Barcelona). 

Al curs 23-24 es va ampliar el projecte amb ¿Y por qué no hacemos algo juntas? amb els grups del club de l'escolta van crear un joc, amb el qual adults i joves van poder veure i trobar quins són els seus problemes i com es poden resoldre, sempre escoltant i dialogant.

Aquest curs 24-25 continuen el projecte amb" El mejor trato" on es treballa el projecte a les diferents aules, contrastant opinions i veient què es pot fer des del propi Centre, tot fent reunions online amb les altres escoles  implicades.

 Imatges al Flickr 

mediacio

Pujar al principi de la pàgina