Obrir/tancar menú

Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia

Cerca al web
 ESP | ENG | FRA
Poc ennuvolat16ºC-5ºC
Segueix-nos al Facebook Segueix-nos al Youtube Segueix-nos al Twitter Segueix-nos a Instagram
 
Comparteix al FacebookCompartir a TwitterCompartir per correu electrònic
3es Jornades d'Igualtat: Coeducació

3es jornades

Satisfacció en la cloenda de les III Jornades d’Igualtat dedicades enguany a la coeducació

Sant Sadurní va acollir els dies 30 de setembre i 1 d’octubre les III Jornades d’Igualtat, una iniciativa que enguany es va dedicar al tema de la coeducació i va aplegar al voltant d’un centenar de persones.

Els assistents van mostrar un elevat grau de satisfacció després d’haver pogut gaudir d’interessants ponències i taules rodones. En nom de la organització, la regidora d’Igualtat, Maria Rosell, també va destacar el bon ambient viscut a les jornades i l’encert d’haver ofert unes sessions amenes, en les quals es combinaven les sessions teòriques amb els tallers més participatius. Divendres al migdia, en la cloenda, Rosell estava acompanyada de la cap de l’Oficina de Promoció de Polítiques d’Igualtat de la Diputació, Maribel Càrdenas, que va elogiar el treball que s’està fent a l’Ajuntament de Sant Sadurní en matèria d’igualtat i va qualificar la capital del cava d’agent actiu i paradigma de les ciutats coeducadores. Càrdenas, que va apostar per una convivència en llibertat i igualtat, va assegurar que l’educació serà coeducadora o no serà, i també va dir que s’ha de fer un esforç per superar l’androcentrisme, és a dir, per deixar de moure’s exclusivament amb models masculins.


De la jornada de divendres van sobresortir la ponència del psicòleg i periodista Jaume Funes, un expert en el tema dels joves que va donar claus per entendre la seva manera de comportar-se. Una de les propostes posava l’accent en els efectes positius que pot tenir pels joves el fet d’interaccionar amb altres models d’adolescents, és a dir, conèixer maneres diferents de viure aquesta edat d’experimentació. Funes també va assenyalar que els joves necessiten adults que els ajudin a treure conclusions de les seves experiències. Altres reflexions d’aquest expert es van centrar en l’excessiva responsabilitat que es demana a les noies, mentre que s’és molt més permissiu amb els nois.


També va sorprendre agradablement el taller ofert per Júlia Fises, de Drac Màgic, sobre el paper dels mitjans de comunicació en l’educació. Va ser una sessió molt visual que va ajudar a prendre consciència de la necessitat de mirar amb ulls crítics la televisió, tant els continguts informatius com la publicitat. Entre altres coses, Fises va desemmascarar programes d’una pretesa vocació sociològica i va recordar que els diners i l’audiència són la base de la programació.

Participació local

Per bé que la majoria de ponents i participants eren de fora de Sant Sadurní, les III Jornades d’Igualtat no van voler renunciar a comptar amb les aportacions d’algunes entitats i escoles de la vila. A destacar, en aquest sentit, les intervencions de Laia Cardús i Aina Rosal, de l’Agrupament Escola Sant Sadurní, en una taula rodona en la qual van explicar com apliquen la coeducació en els seu treball amb els nens i els joves. També hi va participar Roger Pérez, de l’Escola El Carme, que va compartir amb els assistents la manera de portar a la pràctica la coeducació en aquest centre escolar. Al llarg de les jornades es van donar a conèixer altres experiències pioneres, com ara les de Castelldefels i Sant Pere de Ribes.


L’obertura de les jornades, que tenien com a lema “la coeducació en igualtat”, va anar a càrrec de la presidenta de l’Institut Català de les Dones, Marta Selva, que va reclamar la presència de la perspectiva de gènere en totes les polítiques educatives i socials per ajudar a detectar les situacions de discriminació. Una altra de les ponents, Isabel Carrillo, professora de la Universitat de Vic, va fer un repàs a l’evolució de l’educació en igualtat, mentre que Judith Rifà, de l’Ajuntament de Barcelona, va deixar molt clar que les diferències entre homes i dones no han de comportar desigualtats. També va dir que l’escola mixta ha permès avançar, però va advertir que cal fer atenció al currículum ocult per evitar que les desigualtats es reprodueixin per camins més subtils. Rifà va alertar sobre l’opressió que viuen els nens i els homes que no encaixen amb l’estereotip masculí, i va afegir que la coeducació pot aportar unes noves ulleres per mirar aquestes realitats.

Les III Jornades d’Igualtat es van desenvolupar al Casal d’Entitats amb una majoria de dones entre els assistents. Un dels moments més divertits, a la vegada que altament pedagògics, va ser el taller fòrum sobre els conflictes entre una noia que vol estudiar formació professional i els seus pares. Va ser una sessió a càrrec de Xixa Teatre en la qual hi va participar activament el públic.  

Departament de Comunicació
Sant Sadurní d’Anoia, 5 d’octubre de 2010  

Pujar al principi de la pàgina